.:Follow me Okay DooDs:.

Friday, October 7, 2011

The End of Semester 3. Time goes by so fast. :(

Assalamualaikum...

Setelah melalui minggu peperiksaan yang begitu memenatkan, well x de la penat mana sebab 3 paper je pn sem ni saja wat gempak. haha =P. anyways seperti biasa sebelum kitorang blah dari Shah Alam after final paper kitorang akan meraikan nye dengan menghangout kan diri kt tempat2 cool. I had to say that exam sem ni serius rileks gila, dh la cuma 3 paper pastu gap dia jauh tahap dewa. Apa lagi, foya sakan la. Tapi dalam foya2 pn still lagi buku dlam tangan. Kalau boleh sem ni nk dapat Dekan la katanye. amiinnn. harap2 yg lagi 6 subjek yg lain tu dapat A la hendaknye. 

Pape pn aku just nak summarize kan event2 penting yang kitorang dh lalui sepanjang semester 3 ni antaranya.

Firstly seperti biasa the three of us (Me, Afiq & Alypx) akan mencari rumah sewa. We decided untuk keluar dari rumah sewa yg lama sebab terlalu mahal and accommodation dia tersangat la x best. Rumah kotor plus ade krisis sikit dengan tuan rumah. So malas nk besar citer kitorang chiao dulu. and Alhamdullilah sem ni kitorang dpat sewa bilik, cuma RM 300 jer so after bhagi 3 sorang juz bayar RM100 jer. Okay la tu dari sewa satu rumah lagi mahal kn.


Tadaaahh, ni la rumah sewaku .


Okay la untuk duduk 3 orang. X de la sempit sangat. 


Kedua, Tahun ni pada aku agak best disebabkan oleh subjek photography yg aku kne ambil sem ni. Which means Ive got a present from my parents which is a DSLR camera. Well as before I would never taught I will be caught up in this kind of hobby, bcuz since I was a child I never ever had a slight interest in taking photos. and now, I feel like Im a camera geek. Asal nampak kedai kamera jer mesti usha2 Lens, Speedlite kadang2 tu tgk Kamera model2 baru. Seriusly aku masih lagi noob dalam bidang ni. Masih lagi belajar and mostly blajar sendiri dari buku2 and internet. Kalau nk wat freelance tu pn masih belum capai tahap tu lg.



Thirdly, Sem ni adalah semester paling busy wat aku and kengkawanku yang lain sebab bayangkan 9 subjek and 5 subjek adalah dari carry marks on class means no final exam. Markah adalah sepenuhnya dari projek2 akhir yang kitorang dh buat.

1) PDT212 CREATIVE N DIGITAL IMAGING




Subjek ni adalah subjek multimedia, means that aku kena buat satu flash multimedia programme for this course. and I decided to make a flash about DSLR camera. aku akan update bahagian ni pada section What does an art student do ver 0.7 nnt.

2) PDT213 PHOTOGRAPHY

untuk subjek ni kitorang kena banyak photoshot luar, outting amik gambar. Mostly tajuk2 yang kitorang kne ambil mcm architecture, Still Life, Close ups, Night Scenery. and untuk projek akhir kitorang kne buat PhotoPage. Gambar-gambar yang aku rasa cantik akan aku upload kt bahagian album DSLR aku nnt.

Photopage final aku. =)


3)PDT 214 PRINT MEDIA AND PRODUCT DESIGN


Subjek ni kitorang kena design packaging sendiri. Aku dh ulaskan bahagian ni kt post lepas. Check link ni
http://zulfathiaqmar.blogspot.com/2011/10/what-does-art-student-do-ver-06.html

4)PDT210 INTERMEDIATE OFFSET LITHOGRAPHY

Untuk subjek ni kitorang kena belajar secara praktikal kt bengkel printing. Kenali bahagian-bahagian and fungsi2 yg ade kt mesin cetak offset tu. Basicly sem ni kitorang x start lagi kendali mesin tu, just pengenalan je. Maybe start sem depan kitorang akan kendalikan mesin offset tu.

Mesin Cetak Offset Heidelberg


5)EAD211 TYPOGRAPHY

Actually aku paling suka subjek ni disebabkan oleh ia ada kaitan dengan desktop publishing and magazine. TAPI oleh kerana kitorang punya kelas ade masalah dengan course registration untuk subjek ni maka kelas kitorang start lambat. Lambat sikit takpe ni lambat hampir 5 minggu. so bayangkan brape byk kitorang kena catch-up balik. Semangat tu macam kurang sikit sebab kena push dengan lecturer tu kaw2 punya. Dah la cerewet habis tapi aku paham dalam bisnes desktop publishing tu memang cerewet sikit tapi rse2 mcm lebih pn ade gak sebab kitorang still student lg. ~__~ Maaf la aku x sempat nk ambil gambar-gambar untuk project Typography aku sebab terlalu kelam kabut nk kejar Dateline assignment. Antara contoh kerja-kerja yang kitorang kena buat design typeface, design masthead, cover magazine and editorial page. untuk course ni kitorang guna fully hand-based and x guna sebarang software pn.

Contoh design Masthead. BUkan aku punya. :)

Contoh anatomi muka depan majalah.



Yang ke empat, Semester ini aku n geng2 aku kena uruskan programme yang bagi kitorang agak besar la jugak. Programme induksi and pemantapan pelajar dekat Kem Dusun Eco Park Pahang khas untuk pelajar2 Diploma Teknologi Percetakan. Aku juz jadi bahagian multimedia jer, member2 aku yang lain handle bahagian2 yg best2. 




Antara snapshot2 semasa program tu berjalan. 

Dari kiri Shah, alypx, Afiq

Dari kiri Ikin, Myra, Auni

Yang baju merah kt tgh tu lecturer photography ye. LoL 

Sebelum masuk hutan
Bergambar sebelum balik.


Well aku rase tu je kot event2 yang penting untuk semester ini. Ouh and seblum balik kitorang sambut birthday besfren kitorang ni. Afiq Marzuki. Walaupun x sehebat mane ini takat yang kitorang mampu. anyways moga panjang umur. =D

Star of the Show


Happy Birthday Marshmellow. lol


Emo gila mamat blakang tu. Besday boy rilek jer.. haha


Dari kiri, Auni, Ikin, Asma',Nas, Me, Afiq, Alypx, Kuri2.

Dengan ini berakhirlah semester 3 kami di UiTM Shah Alam ini. Hopefully semester depan akan lebih baik dari yang lepas2 and the best part is aku dpat kawan2 yang baik2 macam diorang ni. Sampai bila2 pun aku x kan lupakan korang. anyways till the next post peeps. Cheers. =)

3 comments:

  1. pehhhh hebat jgk ko yew...design leyh than..aku sem ny kne bt komik..xska aku ehehehe..

    kua nty cpat2 crik keje taw:)
    heheh

    ReplyDelete
  2. pndai ko bt logo ye,,aku xreti la..kne refer tenet jgk heehh..

    pasny ko bt pew plax??

    ReplyDelete
  3. haha, aku ni x de la hebat mne pn. biasa2 je. byk lagi designer2 hebat2 kt luar sana. masih belajar lagi. btw thnx :)

    sem depan aku ade projek major, kena buat magazine x silap aku. agak2nya lagi sibuk kot sem depan. =)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...